[suryoyo-online] 86'lık Süryani ninenin 75 yıllık sanatı

Gabriel Rabo grabo at gwdg.de
Mon Jan 17 18:17:45 CET 2011

86'lık ninenin 75 yıllık sanatı

15 Ocak 2011 Cumartesi - 14:20
Mardin'de armut ağacından hazırladığı kalıpları kullanarak kumaşa baskı
yapan 86 yaşındaki Nasra Çilli babasından öğrendiği sanatı yarım asrı aşkın
süredir yaşatmaya çalışıyor. Süryani Nasra Çilli, evinin bir odasında 12
yaşında öğrendiği sanatını her geçen gün geliştirerek gelecek kuşaklara
taşımak için 75 yıldır sabırla kumaşa baskı yapmaya devam ediyor.

86

86

86

MARDİN - AA - Mardin'de armut ağacından hazırladığı kalıpları kullanarak
kumaşa baskı yapan 86 yaşındaki Nasra Çilli babasından öğrendiği sanatı
yarım asrı aşkın süredir yaşatmaya çalışıyor.
Süryani Nasra Çilli, Diyarbakırkapı Mahallesindeki evinin bir odasında 12
yaşında öğrendiği sanatını her geçen gün geliştirerek gelecek kuşaklara
taşımak için 75 yıldır sabırla kumaşa baskı yapmaya devam ediyor.
Babadan kalma armut ağacından yapılmış 130 yıllık kalıplarla tarihi günümüze
taşıyan Çilli'nin, önceleri bitkilerden hazırladığı şimdilerde ise kök boya
ile baskı yaptığı kumaşlara yerli ve yabancı turistler yoğun ilgi
gösteriyor.
Baskılı kumaşları görmek isteyen turistlerin zaman zaman evini ziyaret
ettiği Çilli, sanatına gösterilen ilgiden son derece memnun. 5 çocuk ve 20
torun sahibi Çilli, 12 yaşında duyduğu merak üzerine baskı ustası babasını
izleyerek öğrendiği sanatını 75 yıldan bu yana aralıksız sürdürdüğünü
söyledi.
Babasından kalma armut ağacından yapılmış 130 yıllık kal ıplarla uyguladığı
tekniği kumaşlarla buluşturduğunu ifade eden Çilli, kök boya ile hem bilinen
figürleri hem de hayal gücünü kumaşlara işlediğini belirtti.
Uyguladığı teknik ile hazırladığı kumaşlara Avrupa ülkelerinde yoğun ilgi
gösterildiğini vurgulayan Çilli, şöyle dedi:
"Rahmetli babam baskı ustasıydı. Küçük yaştan beri babamın nasıl baskı
yaptığını, kök boyayı nasıl hazırladığını izlerdim. Babam vefat edince 12
yaşında baba sanatını sürdürmeye karar verdim. Baskı sanatının tüm
inceliklerini koruyarak geliştirmeye, bazen de fırça kullanarak baskıları
zenginleştirmeye çalışıyorum. Baskı sanatı büyük sabır isteyen bir sanat.
Tüm meşakkatine rağmen bu sanat ile ürettikçe ruhen dinleniyorum. Avrupa
ülkelerindeki birçok kiliseye ruhani liderlerin portrelerinin yer aldığı
ayin perdesi hazırladım. Ayin perdelerinde zaman zaman Hristiyan dininin
simgelerini de kullanıyorum."

-"EMEĞİ YOĞUN KAZANCI AZ"-
Çilli, aralarında Almanya, İsrail, İsveç ve Kıbrıs'ın da yer aldığı çok
sayıda ülkeden kilise için ayin perdesi hazırlanması yönünde talep geldiğini
belirterek, aylarca uğraşarak hazırladığı ayin perdeleri karşılığında çok
cüzi bir ücret aldığını söyledi.
Baskı sanatının karın doyurmadığını ifade eden Çilli, son zamanlarda,
Şahmeran ve çeşitli hayvan figürleri kullanarak hazırladığı baskılı
kumaşları satarak geçimini sağladığını belirtti.
Çilli, tek isteğinin bu sanatın yaşatılması olduğuna dikkati çekerek,
"Zamanla geliştirdiğim bu sanatı emeği yoğun kazancı az olması nedeniyle
ailemden kimse öğrenmek istemiyor. Tek üzüntüm bu mesleği benden sonra
alacak kimsenin olmaması. Torunlarıma bu sanatı öğretmeye çalıştım ancak
ilgi göstermediler. Gençler kazancı yüksek olmayan bu sanatı öğrenmek
istemiyor. Bu sanatı gelecek kuşaklara taşıyamayacak olmanın endişesini
taşıyorum" dedi.

-"TURİZME HİZMET EDİYORUM"-
Çilli, tarihi ve kültürel özelliklere sahip Mardin'e gelen yerli ve yabancı
turistlere evinin kapılarını açtığını ifade ederek, baskı çalışmalarına
turistlerce yoğun ilgi gösterildiğini ifade etti.
Kenti ziyaret eden turistlerin baskı çalışmalarını görmek iç in evini de
ziyaret ettiğini vurgulayan Çilli, turistlerden bazılarının hatıra amacıyla
küçük kumaş parçaları üzerinde yaptığı baskılardan aldığını belirtti.
Çilli, evinin kapısının herkese açık olduğunu söyleyerek, "Turizme hizmet
ediyorum. Mardin'in tanıtımına ve turizmine katkı sunmaktan mutluluk
duyuyorum" dedi.

turkiyegazetesi.com.tr